Tässä osiossa kuvataan, minkälaista käyttäjätukea organisaatio voi tarjota tiedon hyödyntäjille ja miten käyttäjätyytyväisyyttä voi mitata.
Tietoa jakavan organisaation tavoite on, että tiedon hyödyntäjät kiinnostuvat tiedosta ja alkavat hyödyntää sitä. Pelkkä tiedon avaaminen ei kuitenkaan aina johda tiedon hyödyntämiseen. Avatun tiedon hyödyntäminen edellyttää, että
- tiedon olemassaolosta viestitään aktiivisesti
- hyödyntäjiä tuetaan eri tavoin ja
- hyödyntäjiltä kerätään palautetta.
Datan hyödyntäjien tukeminen ja palautteen kerääminen parantaa vuorovaikutusta organisaation ja datan hyödyntäjien välillä ja todennäköisesti lisää tiedon käyttöä. Palaute auttaa esimerkiksi datan laadun ja käytettävyyden parantamisessa.
Datan hyödyntäjien täytyy voida luottaa siihen, että heidän toiveitaan kuunnellaan ja dataa kehitetään käyttäjälähtöisesti. Tästä syystä organisaatioiden on hyvä varautua vastaamaan tiedon hyödyntäjien palautteeseen tai kysymyksiin. Ulkopuolisen palautteen laatu ja määrä voivat vaihdella, mutta palaute kannattaa kuitenkin hyödyntää - joukossa voi olla arvokkaitakin ideoita.
Organisaation kannattaa valita sellaiset palautekanavat, jotka sopivat organisaatiolle ja datan hyödyntäjille parhaiten huomioiden organisaation resurssit. Käyttäjätuessa voi mahdollisuuksien mukaan hyödyntää avoimia palautekanavia, joissa kaikki voivat nähdä muiden jättämän palautteen, jolloin kaikki hyötyvät palautteesta. Tällaiset kanavat auttavat luomaan avoimen datan yhteisöä ja edistävät datan hyödyntämistä. Samalla ne tehostavat työtä, sillä samoihin viesteihin ja palautteisiin ei tarvitse vastata useaan kertaan.
Tapoja tarjota käyttäjätukea
Sähköposti on yksinkertainen palaute- ja tukikanava. On tärkeää huolehtia, että palautteeseen vastataan riittävän nopeasti ja laadukkaasti. Organisaation avoimelle datalle voi olla hyvä luoda oma sähköpostiosoite, esimerkiksi muotoa avoindata@[organisaatio].fi.
Avoindata-palvelussa voit määritellä jokaiselle avatulle tietoaineistolle ylläpitäjän, jonka sähköpostiosoitteeksi on hyvä määrittää organisaatiosi avoimen datan sähköpostiosoite. Ylläpitäjä vastaa tietoaineiston sisällöstä ja siitä saatavasta palautteesta. Hyödyntäjät voivat lähettää viestin tietoaineiston metatiedoissa määriteltyyn ylläpitäjän sähköpostiosoitteeseen, jos esimerkiksi kohtaavat ongelmia tietoaineiston käytössä.
Useat dataportaalit tarjoavat keskustelupalstan muun muassa tietoaineistojen kommentointiin. Keskustelufoorumeiden tarkoitus on olla helppo kanava datan avaajien ja hyödyntäjien väliseen keskusteluun. Kaikki kommentit ovat julkisia, eli kaikki datan hyödyntäjät voivat nähdä toistensa kommentit ja keskustella keskenään. Tämä helpottaa sekä datan ylläpitäjän että hyödyntäjän työtä, sillä silloin samoja kysymyksiä ei tarvitse kysyä uudestaan eikä niihin tarvitse vastata montaa kertaa. Datan ylläpitäjä voi myös kertoa dataan tehdyistä muutoksista keskustelupalstalla.
Avoimen lähdekoodin esimerkit datan hyödyntämisestä
Yksi tehokkaimmista tavoista tukea tiedon käyttöä on tarjota avoimena lähdekoodina toteutettu esimerkki datan hyödyntämisestä. Ohjelmointirajapinnan hyödyntäjä säästää usein aikaa, kun rajapinnan käytöstä on julkaistu avoimen lähdekoodin esimerkki.
Esimerkit rajapinnan käytöstä
Jos julkaiset dataasi rajapintana, on datan hyödyntäjille hyvä tarjota esimerkki ohjelmointirajapinnan toiminnasta. Esimerkki auttaa kehittäjää eteenpäin silloinkin, kun dokumentaatio on puutteellista. Esittelemällä rajapintojen toimintaa sovelluskehittäjille saat myös palautetta niiden toimivuudesta ja apua rajapintojen kehitystyöhön.
Jos tuen tarve on suurta, saattaa myös puhelintuki olla hyödyllinen. Yhteystietojen tulee olla helposti löydettävissä esimerkiksi organisaation kotisivuilla, jotta hyödyntäjien on helppo ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa. Joskus usein kysytyt kysymykset -osion perustaminen saattaa olla tarpeen, jos samoja asioita kysytään toistuvasti.
Hyödyllisiä mittaustapoja
Ohjelmistotestauksessa käytetään niin sanottua savutestiä suurpiirteisesti sen kokeilemiseen, toimiiko ohjelma mitenkään. Samalla tavalla datan voi antaa katselmoitavaksi kehittäjälle, joka osaa nopeasti sanoa, jos julkaisussa on jotain perustavanlaatuisesti vinossa. Näin julkaisuprosessin helpot virheet saadaan nopeasti korjattua. Usein uusi data-avaus kannattaa myös savutestata datan hyödyntäjillä ja pyytää heitä kokeilunomaisesti käyttämään dataa.
Käyttäjätyytyväisyyden mittaaminen
Organisaation on hyvä mitata aika ajoin käyttäjien tyytyväisyyttä organisaation jakamiin tietoaineistoihin, sillä tulosten avulla organisaatio voi tunnistaa mahdollisia kehittämistarpeita. Samalla organisaatio voi saada tietoa siitä, miten heidän jakamaansa tietoa on hyödynnetty.
Käyttäjätyytyväisyyttä voi selvittää esimerkiksi julkaisemalla sosiaalisessa mediassa kyselyn, jossa tiedustellaan potentiaalisilta tiedon hyödyntäjiltä, mitä tietoa he ovat hyödyntäneet, mihin tarkoitukseen, kuinka usein sekä onko hyödyntäminen sujunut ongelmitta. Jos organisaatio tuntee datansa hyödyntäjiä, voi käyttäjätyytyväisyyttä selvittää myös haastattelemalla.
Helsinki Region Infosharen käyttäjätyytyväisyyskyselyt
Helsinki Region Infoshare on toteuttanut käyttäjätyytyväisyyskyselyjä, joilla on tiedusteltu muun muassa mihin HRI-palvelussa tarjolla olevaa avointa dataa on käytetty ja missä formaatissa dataa mieluiten hyödynnettäisiin. HRI-palvelu on saanut kyselyn avulla arvokasta palautetta, joka huomioidaan jatkotoimissa. Tutustu HRI:n vuoden 2021 käyttäjätyytyväisyyskyselyn tuloksiin.